OLLES CHEVOR
(tidigare OLLES RV6)
Bilen är en av två, tre kvarvarande av de c:a 30 som såldes nya i Sverige 1919. Den registrerades W417 den 27 sept på en Albert Eriksson i Gårdvik, Svärdsjö och såldes vidare den 1 oktober till en Emil Kristoffersson , i Dalarna. Enligt registrerings-handlingar hade bilen 4 ägare innan den ställdes av 1929. Den hade då körts c.a 2200 mil, säkert på dåliga vägar. Enligt uppgift har bilen körts i något rally på 50-talet, dock utan att vara besiktigad eller registrerad, Den köptes någon gång av ägaren till Sparreholms Bilmuseum, Helge Kaarinen och stod många år i museets förråd innan den såldes på auktion våren 2018 och jag köpte den. Skicket var då mycket dåligt varför bilen har i det närmaste totalrenoverats.
Bilen har under c:a tre år renoverats och många delar har bytts mot nya eller begagnade delar. Den har körts endast ett tiotal mil efter renoveringen. Nedan är en sammanställning av vad som gjorts åt bilen.
Drivlina - Motor växellåda och bakaxel
Kylare - nytt kylarpaket med original över-och
undertank.
Kylfläkt med - OK, vattenpumpen sllten men OK
vattenpump
SIMMS - original och renoverad. Nya tidsenliga
magnet tändkablar, nya tändstift, (Gamla
finns funktion OK)
Generator - genomgången, funktion OK
Oljepump - funktion OK, troligen bytt någon gång
tidigare. Nya oljerör.
Zenith O-4T - funktion OK.
förgasare
Startmotor - genomgången, funktion OK.
Topplock - 1924 motor med ventiljustering vid
vipparmar. Planat med ventil-
styrningar och frästa ventiler och
säten.
Motorblock - borrat och planat. Nya Al-kolvar,
samtliga lager i gott skick, vevaxel
lagerytor i gott skick. Vevaxel balans-
erad med svänghjulet.
Koppling - konkopplingen har nytt, modernt
belägg. Urtrampningslager troligen bytt
någon gång, i gott skick, funktion OK.
Pedalställ - i gott skick, allt troligen original.
Växellåda - nya lager på huvudaxel, kugghjul och
övrigt i gott skick, NOS växelförar-
gafflar.
Kardanknut - glappfri, i gott skick.
Kardanaxel - i gott skick.
Bakaxel - nya pinion och kronhjul - T-Ford, utv
13/39. Differential i gott skick, lager
OK.
Framaxel, styrning, chassi, övrigt
Framaxel - nya spindelbultar, lager OK
Hjul - nya träekerhjul från Bill Calimer
wheelshop
Bromsar - nya bromstrummor, nya bromsband in-
och utvändigt.
(Bilen hade kvar originalbroms-kopplingssystem på
vänster pedal, detta är ombyggt till separat fot - och
handbroms).
Styrning - ny Pitmanarm, styrstag OK, styrväxel
renoverad med nya lager
Ram - OK
Trächassi - skadade delar bytta, nya fotsteg.
Chassiplåtar - tidigare nytillverkade tröskelplåtar,
flygelplåtar tidigare reparerade,
övriga plåtar OK.
Bränsletank - Ok, original, bränslerör nytt med
avstängningskran.
Invändigt - Dörrpaneler nya, nytt golv fram, säte
och ryggstöd fram tidigare omgjort,
sittdyna bak ny, ryggstöd bak original.
Sufflett - Ny, rörställ original, nya träbågar.
Instrument - laddning, oljetryck, hastighetsmätare
dålig funktion.
Elkablar original magnetbrytare, nya elkablar.
Belysning - bländfritt ljus fram, ett bromsljus, två
bakljus, reflexer enl Transportst regler.
Dokument - registreringshandlingar med förste
ägare 1919,
ursprungskontroll, reg-bevis.
Bilen finns i Höganäs, Skåne.
Kontakt: Olle Bergqvist, olles.rv6@telia.com