TILL Salu

1919 Chevrolet 490 Touring  Till Salu



Bilen är en av två, tre kvarvarande av de c:a 30 som såldes nya i Sverige 1919. Den registrerades W417 den 27 sept på en Albert Eriksson i Gårdvik, Svärdsjö och såldes vidare den 1 oktober till en Emil Kristoffersson , i Dalarna. Enligt registrerings-handlingar hade bilen 4 ägare innan den ställdes av 1929. Den hade då körts c.a 2200 mil, säkert på dåliga vägar. Enligt uppgift har bilen körts i något rally på 50-talet, dock utan att vara besiktigad eller registrerad, Den köptes någon gång av ägaren till Sparreholms Bilmuseum, Helge Kaarinen och stod många år i museets förråd innan den såldes på auktion våren 2018 och jag köpte den. Skicket var då mycket dåligt varför bilen har i det närmaste totalrenoverats.

Bilen har under c:a tre år renoverats och många delar har bytts mot nya eller begagnade delar. Den har körts endast ett tiotal mil efter renoveringen. Nedan är en sammanställning av vad som gjorts åt bilen.

Drivlina - Motor växellåda och bakaxel


Kylare            - nytt kylarpaket med original över-och

                         undertank.

Kylfläkt med  - OK, vattenpumpen sllten men OK

vattenpump

SIMMS           - original och renoverad. Nya tidsenliga

magnet            tändkablar, nya tändstift, (Gamla

                         finns funktion OK)

Generator      - genomgången, funktion OK

Oljepump       - funktion OK, troligen bytt någon gång

                         tidigare. Nya oljerör.

Zenith O-4T   - funktion OK.

förgasare

Startmotor    - genomgången, funktion OK.

Topplock       - 1924 motor med ventiljustering vid

                         vipparmar. Planat med ventil-

                         styrningar och frästa ventiler och

                         säten.

Motorblock    - borrat och planat. Nya Al-kolvar,

                         samtliga lager i gott skick, vevaxel

                         lagerytor i gott skick. Vevaxel balans-

                         erad med svänghjulet.

Koppling        - konkopplingen har nytt, modernt

                         belägg. Urtrampningslager troligen bytt

                         någon gång, i gott skick, funktion OK.

Pedalställ      - i gott skick, allt troligen original.

Växellåda      - nya lager på huvudaxel, kugghjul och

                         övrigt i gott skick, NOS växelförar-

                         gafflar. 

Kardanknut   - glappfri, i gott skick.

Kardanaxel    - i gott skick.

Bakaxel         - nya pinion och kronhjul - T-Ford, utv

                        13/39. Differential i gott skick, lager

                        OK.

Framaxel, styrning, chassi, övrigt


Framaxel        - nya spindelbultar, lager OK

Hjul                - nya träekerhjul från Bill Calimer

                         wheelshop

Bromsar         - nya bromstrummor, nya bromsband in-

                         och utvändigt.

(Bilen hade kvar originalbroms-kopplingssystem på

vänster pedal, detta är ombyggt till separat fot - och

handbroms).

Styrning         - ny Pitmanarm, styrstag OK, styrväxel

                         renoverad med nya lager

Ram                - OK

Trächassi        - skadade delar bytta, nya fotsteg.

Chassiplåtar   - tidigare nytillverkade tröskelplåtar,

                          flygelplåtar tidigare reparerade,

                          övriga plåtar OK. 

Bränsletank   - Ok, original, bränslerör nytt med

                         avstängningskran.

Invändigt       - Dörrpaneler nya, nytt golv fram, säte

                          och ryggstöd fram tidigare omgjort,

                          sittdyna bak ny, ryggstöd bak original.

Sufflett           - Ny, rörställ original, nya träbågar.

Instrument     - laddning, oljetryck, hastighetsmätare

                          dålig funktion.

Elkablar            original magnetbrytare, nya elkablar.

Belysning       - bländfritt ljus fram, ett bromsljus, två

                         bakljus, reflexer enl Transportst regler.


Dokument      - registreringshandlingar med förste

                         ägare 1919,

                         ursprungskontroll, reg-bevis.

Bilen finns i Höganäs, Skåne.

Kontakt: Olle Bergqvist, olles.rv6@telia.com