Lotusbygge

Några bilder från mitt Westfieldbygge (OB Roadster RS 2000)

Eftersom jag redan byggt två flygplan, en Viking Dragonfly och en Van´s RV6 ville jag prova att bygga en bil. Efter pension och flytt från Stockholm till Höganäs, på landet beställdes och inköptes en byggsats till en Westfield SEiW, en kopia av Lotus Super 7. Motor köptes som en hel, men krockad Ford Escort RS 2000, rallyversion av Ford Escort. Motorn satt på tvären i den bilen, med framhjulsdrift, så viss ombyggnad krävdes för bakhjulsdrift. Westfieldens chassi är byggt för en Zetec-motor så viss anpassning av chassit krävdes för den större motorn, växellåda från en -91 Sierra och bakaxelväxel från Scorpio, utv 3,62:1. Allt annat är köpt nytt från Westfields agent i Sverige, Roadster Bil AB i Stockholm.

Bygget startades i November 2005 och bilen var körklar i Juli 2006, besiktning i September 2006. Ett kul och lärorikt bygge och en kul och snabb bil att köra.

Bilen är nu såld till Stockholm.

OB Roadster RS2000 Spec                    

  

       

 (dec-05).                    

            

Motor från Escort RS 2000, -93. Har gått mindre än 4000 mil varför jag inte har gjort något åt den annat än       MT75 låda från Sierra-90 

lite färg på blocket och lite rengöring. Oljetråget är modifierat att passa en MT75 låda, ny gavel mot växellådan.   Quickshift från Westfield. (jan-06)

      

       

     Chassi och kaross hämtade i Malmö. (aug-05)      Chassit i verkstaden, skall upp på pallbockar.           Plåtar och lite annat monterat. (nov-05) 

                                                                                         (nov-05)

    

     

            Tank, kablage, mm (jan-06)                              Bränslepump, diff (Scorpio 3,62, utan spärr), mm                 Bromsrören bak  (dec-05) 

                                                                                       (jan-06) 

 

      

  

  

Bromsrör, bränslerör och kablage i Handbromsen. (jan-06)  Säkringsdosor placerade enl manual, fast till vänster.   Mycket kablage!  (jan-06)  

    kardantunneln. (jan-06)                                                        (dec-05)

     

    

Tuten monterad. Nedre fästen för kylaren modifierade                      December -05                                           Golvmonterade pedaler  (jan-06)  

då de var konstigt bockade. (jan-06)

     

      

Växellådan monterad (febr-06) med Sierrakoppling,        Nu hänger den på plats! Ser hög ut.               Nu sitter den på plats! Generator, startmotor,  

fick inte tag på nån Scorpiotryckplatta                                                                                                             kylare, insprutning. (febr 06)  

(c:a 30% större koppling) 

          

           

Kardan och MT75-Quickshiften monterade.                         Äntligen på golvet!  (mars 06)                                 Första besiktning 24/3 - OK!   

 (febr 06) 

   

  

      (april-06)                                                                   Brädan elkopplad - allt fungerade direkt!                  Läget veckan före påsk -06.

                                                                                         (slutet maj-06) 

 

 

                      All mekanik på plats                                        Ut ur verkstan för första gången (Juli-06)                            Första provrepan.     

                         

             

                                    SFRO besiktning, OK                                                            Bilprovning reg-besiktning, OK

  

 

                                                Så blev det!                                                                                                       Sofiero Classic 2009