OLLES CHEVOR
(tidigare OLLES RV6)
Vad jag gjort åt 1919 490 med regnr X295
2012
I mitten av augusti kom bilen hem efter hämtning i Hudiksvall och ställdes upp i verkstaden.
Motorn har plockats ur, i augusti för att dels kolla kolvar och kolvringar men också för rengöring
av förbränningsrum och kylkanaler.
Magneten har Gösta Ekeson tagit hand om för renovering, även startmotor - axeln något krokig,
skall rätas ut - och generator vilka är i synbart gott skick.
Alla delar har rengjorts och några saker upptäckts i samband med det. En ventil satt fast och fick
slås loss, vid rengöring upptäcktes att den var något krokig varför fyra nya ventiler beställts. Vi beslöt
också att byta kolvarna mot Aluminiumkolvar för mindra lagerslitage.
När blocket rengjorts upptäcktes att en lång frostspricka lagats någon gång med Plastic Padding. Gösta
Ekeson har flera gånger svetslagat spruckna block så han åtog sig att svetsa sprickan.
Lädret på konkopplingen skall bytas ut mot modernt slitmaterial.
Före rengöring
Med alla delar rengjorda upptäcktes några sifferrader som visar när bilen är tillverkad, och var. På VCCAs Forum 490 fick jag svaret att
siffran 2 i chassinumret 276556 visar att bilen är byggd i Terrytown, New York,
76556 visar att den är byggd sent 1918 - 59939-90421 som en tidig modell 1919 alt sen 1918,
numret på motorn visar att den är byggd runt 1 oktober 1918.
Vidare undersökning via kunniga personer inom VCCA pekar mot att bilen är en 1919 tillverkad under våren och skeppad till Europa och Sverige under juni/juli.
2012
I början av november är motorn åter på plats och de sista delarna i motorrummet skall monteras de närmaste veckorna.
Planerad start av motorn i slutet av november.
Efter att alla delar till motorn och det omkring gjorts rent från oljeavlagringar och annat smuts har
motorblockets frysspricka lötts igen av Gösta Ekeson,
fyra nya avgasventiler monterats,
åtta nya ventilfjädrar monterats,
nya aluminiumkolvar monterats,
nytt belägg på kopplingskonan monterats - modernt material anskaffades i st. f. läder,
startmotor och generator har gåtts igenom av Gösta Ekeson, endast rengöring nödvändig, de fungerar OK,
magneten har renoverats av Gösta Ekeson,
tanken var helt ren inuti och utan rost, har endast rostskyddsmålats utvändigt, ett filter monterades i bränsleledningen,
ljuddämparen har rostlagats, tunt gods men håller nog något år,
växellådans hjul är inte slitna och lagren helt glappfria, liksom kopplingsleden till kardanaxeln så endast rengöring,
drivknuten var helt klappfri varför den smordes rikligt med fett vid monteringen.
Efter rengöring
Då allt hos bilen har en fin patina har endast några plåtkåpor, oljetråget och tanken rostskyddsmålats. Allt gjutgods i motor och växellåda har lämnats obehandlade då inga färgrester indikerade att de varit målade, plåtkåpor och oljetråget hade svarta färgrester liksom generator och startmotor.
2013
Med motorn klar fortsätter arbetet med bakaxeln och bromsarna.
På båda hjulens bromsar har de yttre banden bytt mot nya, handbromsen har dock kvar originalbanden då de inte är slitna.
Original är 490 1918-19 försedd med kombinerad koppling/bromspedal och nödbromspedal. Detta har byggts om någon gång med
handbromsspak och fotbromspedal.
Fjäderpaketen har demonterats för att rengöras, rostskyddas och smörjas.
Efter lite ombockning, målning och smörjning med grafit monterades bakflädrarna första veckan i januari. Bakaxeln monterades
och växeln fylldes med 600W olja. Bromsarna monterades.
Under tiden som bakfjädrarna var på ombockning togs "elsystemet" bort för att ersättas av ett originalkablage, nytillverkat dock.
Detta fick dock kompletteras med kablar för bromsljus och blinkers, vilket måste till för att få bilen godkänd av bilprovningen.
Framfjädrarna var i ganska dåligt skick, med några blad av, några ersatta av andra blad och centerbulten på vänstersidan av för
klen dimension. Även dessa fjädrar lämnades till ombockning och justering och ny centerbult tillverkades.
Framaxeln togs ner för rengöring av lager, mm.
I månadsskiftet januari-februari är allt mekaniskt åtgärdat, fjädrarna fram med framaxeln kvar att montera. Hjulen har fått nya slangar, däcken är dock fräscha trots åldern så de får gå. Bakre belysning med två bakljus, skyltlykta och bromsljus, reflexer och blinkers - allt enligt bilprovningens krav för godkännande vid besiktning. Främre belysning strålkastare med hel/halvljus och blinkers, originalet hade belysning fram - ej avbländbart - samt en lykta bak.
I mitten av mars månad är det mesta klart (!?) med framfjädrarna renoverade och på plats liksom framaxeln.
Sittdynorna som var i ett bedrövligt skick är renoverade med skinnklädsel, suffletten är åtgärdad med sidokuddar fixerade till bågarna
liksom sadeljordarna, duken är nog ny från sextiotalet, ser ny ut.
Enligt bilprovningen erfordras två bakljus med skyltlykta Originalnamnskylten på förste ägarens namn, P-E Nilsson,
samt blinkers fram och bak om bilen har sufflett samt Näsviken. Instrumenten rengjorda. Huvudbrytare monterad.
reflexer. OBS skattekvittot längst till höger, 76:- 1925.
Renoverade sittdynor, läder, originalfjädringen kvar. Ryggstöden rengjorda, originalpergamoid med tagelstoppning.
Ratten som var i fyra delar har limmats ihop, innerrinngen kokades och bockades i en jigg men med ytterringen som tidigare hade reparerats gick inte det att göra så tät slitsning, böjning och hoplimning med inner ringen i jigg löste detta.
Den 16de april var det utrullning och provkörning, allt fungerade utmärkt, dock behövde bromsarna efterjusteras.
Registreringsbesiktning den 29 april 2013.
Bilen är spännande att köra då den är nästintill direktstyrd. I 45-50 km/tim går den bra men 40 km/tim är nog den behagliga farten.
Vid lite längre körningar, 10-15km blev motorn väldigt varm och kokade så småningom torrt. Konstaterades att kylaren var delvis igensatt men också generellt alldeles för liten, redan på den tiden. Därför togs beslutet att få gjort ett modernt kylpaket med befintliga kärl.
Efter kylarbytet håller motorn temperatur runt 75-80 gr konstant, så problemet löst.
Rallypremiär blev i juni vid Mässing&Nickelträffen i Sköldinge.
Under sommaren 2013 kördes bilen c:a 50 mil, lokalt och vid Sommarrallyt i juli, utan problem. Inga arbeten är planerade till 2013.
I augusti 2014 kördes det nordiska rallyt Styrkeprovet i Skåne där bilen naturligtvis deltog som en av 89 anmälda ekipage.
2015 -
2015 körsäsong började med någon lokal körning i Kullabygden. I början av juni körde vi till Sköldinge igen för årets Mässing&Nickel-rally, i år var vi ett tjugotal bilar från tidigt 1900-tal.
Rallyt Styrkeprovet kördes 2015 i Danmark i trakten av Ringsted på Själland. Vid hemkomsten var bilen svårstartad samt upptäcktes oljeblandat vatten i topplockets fördjupningar kring ventilfjädrarna varför beslutades att öppna motorn. Inget fel på topplocket men repor i cyl två och tre samt en repa från cyl tre som gjort att det läckt från den. Motorn demonterades från bilen och blocket lämnades till honing och fräsning. Dessutom beslöts att se över generator och startmotor när de ändå var borta.
Kompisen och Mentor Gösta Ekeson gick hastigt bort i mitten av juli, ett hårt slag för mig och alla gammelbilentusiaster i Sverige då han alltid hade en hjälpande hand för oss alla.
Både generator och startmotor var vid god vigör. Motorblocket visade sig vara 0,3mm oplant - orsaken till att den var svårstartad. Motorn monterades åter i bilen samt ställdes tändningen in med visst besvär - Gösta hade alltid fixat sånt. Med nya stift - Champion W89D long reach - går motorn åter som en dröm.
Första helgen i juli 2016 är det så åter dags för årets Mässing&Nickelrally i Katrineholmstrakten. Några lokala körningar blir det också.
Under 2017 har bilen deltagit i M&N rallyt i Sköldinge samt i Styrkeprovet i Motala. Bilen är nu mycket trevlig att köra, lättstartad och allmänt trevlig, den har nu körts c:a 2250mil sedan ny.
Vi deltog i vårrallyt i södra Skåne 2018. På hemvägen överhettades motorn med följd att magneten slutade att fungera. Den lämnades till Kjell Gäf för reparation.
Den igenlödda sprickan i motorblocket började läcka igen men har tätats med elastiskt gummimaterial som tål 120gr.
Bilen är idag i fint originalutförande, dock omlackad på sent -60-tal då ägaren var billackerare.
Startmotorn har alltid varit svag och knappt orkat dra runt mtorn, än midre dra den till start. Under vintern 2019
provades startmotorn från W417 och befanns vara betydligt piggare varför denna monterades i X295.
Vid midsommartid var det åter dags för M&N rally hos Stefan Edlund i Sköldinge, därutöver endast några lokala
körningar.
Ett missöde vid startförsök försommaren 2019 förstörde kuggkransen på svänghjulet så att startmotorn inte längre kan
användas, dock är motorn relativt lättsartad med veven.
Bromsarna har blivit allt sämre varför under sommaren 2020 nya bromstrummor och band har monterats. Även axel-
tätningar från T-Ford (sic!) har monterats för att hindra oljan i kardanväxeln att läcka ut i hjulet och bromstrumman.
Nytt svänghjul hade hittats varför detta monterades våren/sommaren 2021. samtidigt renoverades topplocket med
ventilstyrningar samt balanserades vevaxel/svänghjul. Efter montering provkördes bilen varvid två ventiler fastnade
- för trånga styrningar, samt byttes en sliten drivaxel till oljepumpen.