mina chevrolet

OLLES CHEVOR

(tidigare OLLES RV6)

Mina CHEVROLET

I augusti 2016 är den senaste - sista ? - chevan klar och besiktad, 1924 Superior. Därmed finns fyra Chevor från 1920-talet i garaget klara att köras.

Nedan beskrivs de fyra med historia och vad som är gjort åt dem för att de skall leva vidare som fullgoda fordon många år till.

Några förändringar har det blivit sedan dess, se nedan.


1927 Chevrolet Capitol 8 Touring

Inköpt 2008


Såld november 2018

Några intressanta data om bilen.

Bilen är tillverkad 1927 i Sao Paolo i Brasilien vilket framgår av chassinumret som börjar på XE - E för Brasilien. Motorn är någon gång, troligen tidigt, bytt till en 1928 års modell, motorn är tillverkad i april 1928, enligt motornumret. Då reg-plåtarna från Brasilien inte finns kvar är det inte möjligt att finna den tidiga historien om bilen, dock kom den till Sverige i mitten av 1960-talet, hemtagen av en missionär som då troligen köpt den i Sao Paolo. Bilen har haft tre ägare i Sverige före den som jag köpte bilen av. Motorn är renoverad någon gång på 1990-talet, men bilen i övrigt är inte rörd sedan den kom till Sverige, dock troligen omlackad på tidigt 1960-tal.

                            Hösten 2009                                                Midsommar 2010                                               Öresundsdysten 2010

  1930 Chevrolet Universal Coach

                      Inköpt 2011

Några intressanta data om bilen

Med -27an i bra körbart skick och mekaniken restaurerad var det dags för ett nytt projekt. Fr o m 1929 års modell hade Chevrolet sex-cylindriska motorer, dessa har ju en helt annan gång än en fyra. Jag började titta efter annonser om 1929-1932 års modeller under våren 2011 och fann genom en slump en annons för en 1930 års modell i Roskilde i Danmark. Bilen sades vara helt orenoverad och endast körd 4300 mil med 3 ägare. Bilen är tillverkad/monterad i Köpenhamn vilket framgår av chassinr XB - B för Köpenhamn. I mitten av augusti köpte jag bilen, den är helt orörd, endast underhållen servicemässigt, den har en skön patina efter 80 års underhåll och polerande. Vattenpumpen läckte dock svårt varför den är utbytt mot en ny, den gamla skall renoveras för att ha i reserv. Tätningen mellan växellådan och kardanröret läcker också. En mindre rostskada på framskärmarna skall också åtgärdas under vintern.

Då bilen varit i drift hela tiden fanns inget problem med ursprungskontrollen, inte heller med registrerings-besiktningen eller kontrollbesiktningen.

1919 Chevrolet 490 Touring X 295

Inköpt 2012

Några intressanta data om bilen

Då nu både 1927an och 1930an är i bra rullande skick, normal tillsyn, smörjning och regelbundna oljebyten, kändes det som att en äldre bil vore trevligt att ha och jobba med. Vid årets, 2012 Körsällskapets Vårrally, fick jag av Per-Åke Larsson, 490 1922-ägare, www.minabilar.wordpress.com tips om en 1919 490 i Hudiksvall som ev var till salu. Vid besök hos ägaren i slutet av juni gjordes köpet upp för avhämtning i augusti.

Bilen är en av de 29 bilar av modellen som togs in efter WWI, (enl Göran Flank) och besiktigades den 26 september med

A Wiklunds Bilaffär som ägare. Den såldes sedan via Hudiksvall Bilhandelsaktiebolag vidare till P E Nilsson och Johan Jonasson i Näsviken den 26 oktober. Den kördes under tre år varefter den ställdes av då ägaren ej såg vidare användning av fordonet.  Tiden 1925, då bilen ställdes av till 1950 ägdes bilen troligen fortfarande av P E Nilsson då den köptes för 700:- av en Erik Bodin (för att hamna på Gysinge Bilmuseum i Gävle?). Där fanns den tills Lennart Weterbring - far till Rolf Westerbring som jag köpte bilen av - återregistrerade den 1963 med reg nr X7400. Under några år kördes bilen regelbundet, bl a till Stockholm från Hudiksvall för att åter ställas av 1969 och har sedan dess stått uppställd i förråd. Rolf Westerbring har aldrig kört bilen och beslutat sälja den.

Bilen är i utmärkt skick, allt finns, och beräknar en vinter för att återställa den i körbart skick.

Med ledning av de olika nummer som finns på bilen, chassinummer, motornummer och annat kan det nog vara så att bilen är tillverkad  tidigt 1919. Bilen är tillverkad i New York - en 2a framför chassi-nummer - för export till Sverige. Samtliga var högerstyrda som kom hit då.

Det kan vara så att bilen är den äldsta rullande och fullt fungerande Chevroleten i Sverige, i Danmark och Norge finns några 490 som är av äldre datum.

Utanför Hudiksvall Bilaffär där bilen såldes till P-E Nilsson 1919.

9 år sedan bilen såldes. Lokalen fonns kvar, numera data service.


1924 Chevrolet Superior

           4-door Sedan

               Inköpt 2014

Såld augusti 2018

I september 2014, efter rallyt Styrkeprovet blev jag uppringd av en person som sade sig ha en 1923 års Chevrolet och undrade om jag var intresserad att köpa den. Vid besök hos säljaren, som fanns i Väsby, c:a 5 km från min bostad konstaterade jag att bilen, förutom att vara en 1924 års modell - ganska ovanlig - den var i ett mycket bra renoverbart skick. Köpet gjordes upp och bilen togs hem till Görslöv.

Omgående konstaterades att motorn var fel - den var monterad på ett sätt som omöjliggjort att den körts - den var en 1925 års modell och helt fel för bilen då motorfästen, mm inte passade för motorn. Tursamt hade jag en motor som följde med köpet av 1919- bilen så beslutet blev att försöka sätta in den.

Vintern 2015 är motorn - borrad och justerad - monterad med topplocket från den 1925 motorn som satt i, förgasare - Stromberg, ganska lik Zenith - gammal typ av tändspole samt instrument - samtliga fungerar - rengjorda och instrumentbrädan monterad, ny hastighetsmätarvajer, kopplingen renoverad med modernt material.

Mycket återstår, kanske körklar våren/sommaren 2016.


Efter mycket arbete med att få allt att fungera bra såldes bilen under sommaren 2018.





1919 Chevrolet 490 Touring W 417

Inköpt 2018

Under tidig sommar 2018 hittades en 1919 490 utannonserad på en bilauktion. Bilens reg nr W417 kollades mot Landsarkivet och befanns ha kommit till Sverige och registreringsbesiktigats samma dag som den 1919 490 jag redan hade. Detta var så intressant att efter att ha lagt bud på bilen införlivades den med de övriga. Bilen har tillhört samlingarna på Sparreholms bilmuseum som under 2018 sålts ut då ägaren avlidit. Det visade sig att bilen inte har något chassinummer.

Under vintern 2019 kommer bilen att iordningställas.