1919 W 417

OLLES CHEVOR

(tidigare OLLES RV6)

Vad jag gjort åt 1919 490 med regnr W417

Bilen hämtades hem från Göteborg under juli 2018 och ställdes in i verkstaden.

Vid första summariska genomgång konstaterades att

motorns topplock är utbytt mot ett senare med ventiljustering vid vipparmar ( 1925?),

Sätesdyna bak är helt nedsliten och måste göras ny stoppning och klädsel,

hjulen har 30x31/2" däck med överdimension,

minst två hjul har ekrar lösa,

koppling/bromsfunktionen hos vänsterpedalen är kvar - spännande, också parkeringsbromsen i höger pedal,

magneten måste ses över - lämnad till Kjell Jäf för detta,

förgasaren sakna chokefunktion,

bilen har originalsuffletten kvar, kan nog repareras,

kylaren är original, kanske OK.


Renovering och återställande till urpsungsutförande kommer att påbörjas under senhösten 2018.

Efter att både 1924an och 1927an sålts påbörjades arbetet med att försöka återställa bilen till körbart skick. Under december 2018 demonterades motorn och togs ur bilen. Motorn visade sig vara helt slut efter borrning minst två gånger. Bland de delar som blivit kvar efter 1924an fanns ett borrat block med kolvar då motorn i denna bytts till annan. Motorn monterades samman under jan-19.

En komplett förgasare hittades på e-bay.


Då hjulen var i mycket dåligt skick demonterade de och metalldelarna sändes till USA och Bill Calimers Wheelshop för tillverkning av nya.